سوالات زبان فارسی چهارم متوسطه -2
سوالات زبان فارسی چهارم متوسطه
درس اول نينامه 1نينامه چند بيت از دفتر اول مثنوي است؟ هجده بيت -2 بيت «هركسي كاو دور ماند از اصل خويش / باز جويد روزگار وصل خويش» چه آرايههايي دارد؟ تلميح، جناس -3 مصراع «همچو ني زهري و ترياقي كه ديد؟» كدام آرايه را دارد؟ متناقض نما 4 - آتش» در مصراع «هركه اين آتش ندارد، نيست باد» چه آرايهاي را پديد آورده است؟ استعاره شور عشق -5 مولانا در مثنوي، انسان آگاه را به چه چيزي تشبيه كرده است؟ ني و چنگ -6 -چه چيزي در ني آواز پديد ميآورد؟ كشش انسان آگاه بهسوي پروردگار -7دامن از خاك برچيدن» كنايه از چيست؟ دل بريدن از دنيا 8 سينه خواهم شرحه شرحه از فراق» ؛ يعني ... : شنوندهاي دردمند ميخواهم 9- در مصراع «جفت بدحالان و خوشحالان شدم» بدحالان؛يعني...: آنها كه سير و سلوكشان بهسوي حق كند است. 10 -بيت«من به هرجمعيّتي نالانشدم / جفت بدحالان و خوشحالان شدم» بيانگر كدام ويژگي «ني» است؟ سازگار بودن درس دوم مناجات / نيايش
1- لغت
«دنائت» ؛ يعني ... : پستي « «ملاهي» جمع ... است به معني ... : ملهي، آلات لهو
«تيه» ؛ يعني ... : بيابانان «مظالم» ؛ يعني ... : محل دادخواهي «مناعت» ؛ يعني ... : بلندنظري «پايبطلان برعنوان حقگذارم»؛ يعني... :حقوحقيقترا باطلكنم. «ارحمالراحمين» ؛ يعني ... : مهربانترين بخشايندگان 2-- مترجم كتاب «صحيفهي سجاديه» كيست؟ جواد فاضل 2-سنايي غزنوي» در كدام قرن ميزيست؟ قرن ششم 3-«تيه گمراهي و ضلالت» كدام آرايه را دارد؟ تشبيه 4-مصراع «حسن تو به دست خويش بيدارم كرد» كدام آرايه را دارد؟ تشخيص 5-«لب و دندان سنايي همه توحيد تو گويد» لب و دندان «مجاز» است از ... :, تمام وجود یا سخن او 6-مگر» در مصراع «مگر از آتش دوزخ بودش روي رهايي» ؛ يعني ...: اميد است 7-همه درگاه تو جويم / همه از فضل تو پويم» ؛ يعني ... : تنها در پي فضل و بخشش تو هستم. درس سوم درآمدي بر ادبيات حماسي -1 « حماسه» در لغت به معناي ... : دلاوري و شجاعت -2ابداع» ؛ يعني ... : آفرينش --3 زمينههاياصليحماسهرانامببريد؟داستاني،قهرماني،ملي،خرقعادت. -4- اصليترين زمينهي حماسه چيست؟ داستاني بودن 5 -وجود سيمرغ، ديو سپيد، عمر هزارسالهي زال ... بيانگر كدام زمينهي حماسه است؟ خرق عادت 6-«خرق عادت» ؛ يعني ... : حوادثي كه با منطق و تجربهي علمي سازگاري ندارد. 7-- دوعاملجداييناپذير منظومههايحماسي را نامببريد؟وزنوآهنگ
درس سو م كاوهي دادخواه
1- اساطير : افسانهها، جمع اسطوره « خواليگر» : آشپز، طباخ «زخم دراي» كدام معني را دارد؟ ضربهي پتك 2 -كتاب «چشمهي روشن» اثر كيست؟ دكتر غلامحسين يوسفي 3-نام پدر «فريدون چه بود؟ آبتين 4-«سر از بند ضحّاك بيرون كند» چه آرايهاي دارد؟ كنايه، سرپيچي و نافرماني كند. -5در مصراع «ز ديوارها خشت و از بام سنگ» چه آرايهي ادبي را مييابيد؟ ايهام تناسب، خشت، نيزهي كوچك و تودهي فشرده شده از گل كه در معني دوم با سنگ تناسب دارد. 6-منظور از «بيبها چرم آهنگران» چيست؟ درفش كاوياني 7-« قيام كاوه» با كدام نهضت عدالتخواهانه قابل مقايسه است؟ انقلاب فرانسه 8-«شماريت با من ببايد گرفت» ؛ يعني ... : بايد به من حساب پس بدهي. 9-در اساطير ايران، مار مظهري است از ... : اهريمن 10-«بدريد و بسپرد محضر به پاي» ؛ يعني : ... : استشهاد نامه را پاره كرد و زير پا انداخت 11-«برانديشيدن» در مصراع «نه هرگز برانديشم از پادشا» به چه معني است؟ ترسيدن. درس جهارم درآمدي بر ادبيات غنايي 1-«غِنا» ؛ يعني ... : نغمه، سرود و آواز خوش «توسني» ؛ يعني ... : سركشي و عصيان -2 معادل «غِنا» در زبانهاي اروپايي چه واژهاي است؟ ليريك -3 شروع شعر عاشقانهي فارسي چه قرني است؟ قرن چهارم 4-«رابعهي قزداري» شاعر چه قرني است؟ قرن چهارم
6-وسيعترين افق معنوي و عاطفي در شعر فارسي متعلق به كدام نوع شعر است؟ شعر غنايي 7-داستانهاي عاشقانه در ادب فارسي را با كدام نوع ادبي در ادب اروپا برابر دانستهاند؟ شعر نمايشي -8منظومههاي منطقالطير و مثنوي مولانا با چه بياني نوشته شده است؟ تمثيلي 10-كتاب «كشفالمحجوب» اثر كيست؟ علي بن عثمان جلّابي هجويري 11-نثر«كشفالمحجوب» چگونه است و موضوع كتاب دربارهي چيست؟ نثر كتاب روان و سليس است (نثر مرسل) و موضوع كتاب در تصوف است. 12-«را» در جملهي «شيخ گفت مر مريد را» چه نوع كلمهاي است؟ حرف اضافه 13-«من اينهمه نيستم» ؛ يعني... : منشايستهي اين چيزها نيستم - 14معنيجملهي«درزههاييبيرونگرفت.»چيست؟بستههاييبيرونآورد - 15منظور از «شيخ الحرمين» چيست؟ شيخ مكه و مدينه درس پنجم مناظرهي خسرو با فرهاد 1-«تنديسگر» ؛ يعني ... : مجسمهساز - «مناظره» به چه معني است؟ گفت و گو كردن -2 مبتكر فن مناظره در ادب فارسي كيست؟ اسدي توسي -3استادانهترين مناظرههاي معاصر از كيست؟ پروين اعتصامي -4 قافيههاي بيت «بگفتا دل زمهرش كي كني پاك؟ / بگفت آن گه كه باشم خفته در خاك» چه آرايهاي را پديد آورده است؟ جناس -5 در مصراع «بگفت از گردن اين وام افكنم زود» منظور از اين «وام» چيست؟ سر 6-«بگفتا گر به سر يا بيش خشنود» : يعني ... : او گفت اگر با هديه گرفتن سر تو خشنود شود. درس ششم اكسير عشق 1-«اكسير» به چه معني است؟ هر چيز مفيد و كمياب، جوهري كه ماهيت اجسام را تغيير دهد و كامل سازد. 2-«سعدي» شاعر كدام قرن است؟ قرن هفتم 3-«اكسيرعشق» و «كمند نظر» چه آرايهاي دارند؟ تشبيه -4- مصراع «گوشم به راه، تا كه خبر ميدهد ز دوست» چه آرايهاي دارد؟ كنايه، گوش به راه بودن،انتظار كشيدن 5-- مصراع «مهرم به جان رسيد و به عيّوق برشدم» ؛ يعني ... : به مدد گرماي عشق تو به والاترين مرتبه رسيدم. درس هفتم بهار عمر
شکر خنده : خنده ی شیرین ( حس آمیزی دارد )
درس هشتم مجنون و... 1-«ناوك» ؛ يعني ... :نوعي تير كوچك 2-در مصراع «دل مجنون ز شكّر خنده، خون است» واژهي مشخص شده به چه معني است؟ خندهي شيرين -3بيت «اگر در ديدهي مجنون نشيني / به غير از خوبي ليلي نبيني» ؛ يعني ... : از دريچهي چشم مجنون اگر همهچيز را نگاه كني جز خوبي ليلي چيزي نخواهي ديد. درس نهم سپيدهي آشنا 1-«تهجّد» ؛ يعني ... : شبزندهداري حضيض؛ يعني ... : نشيب، پستي «چندشناك» ؛ يعني ... : نفرتانگيز 2-«رعبآور» در عبارت «سكوتي رعبآور همهجا را فراگرفته بود.» كدام معني را دارد؟ ترسناك 3-كتاب «ادبيات و تعهد در اسلام» اثر كيست؟ محمدرضا حكيمي 4-عمده نوشتههاي «محمدرضا حكيمي» در چه زمينهاي است؟ زمينهي مسائل ديني و اعتقادي 5- منظور از «ديشب و امشب» در عبارت «ديشب تاريخ بشريت چنين شهيداني نداشت و امشب آنان درگذرگاهش خفتهاند» چيست؟ ديشب : شب عاشورا، امشب : شب شام غريبان . 6-«همه، تاليان قرآن و سحركوشان در عبادت، يعني ... بودند.» همگي تلاوت كنندگان قرآن و شبزندهداران براي عبادت بودند 5-«مشبهبه» عبارت «ستارگان مانند چراغ نيممردهي شبانان بودند.» كدام است؟ چراغ نيممرده درس دهم قلب مادر 1- شعر «قلب مادر» از چه زباني ترجمه شده است؟ زبان آلماني. 2-«چهرهپرچينكردن» ؛ يعني ... : اخم كردن 3-عبارت «شاعري است با زباني چالاك و بياني گرم و زنده و پوينده» وصف كدام شاعر است؟ ايرج ميرزا
درس يازدهمكيش مهر 1-«بهل» درمصراع«بهلِ گر بگيرندبيكارها» كدام معني را دارد؟بگذار 2-«بادبام»درمصراع«درد پردهيغنچه را بادبام»؛يعني ... : بادبامدادي 3-در مصراع «مهين مهرورزان كه آزادهاند ...» كلمهي مشخص شده به چه معني است؟ بزرگ، بزرگترين 4-«تفسير ارزشمند«الميزان»، اثر كيست؟ علامه سيدمحمدحسين طباطبايي 5-كتاب «چهل حديث» اثر كيست؟ امامخميني 6-مصراع «پياپي بكشن جام و سر گرم باش» چه آرايهاي دارد؟ ايهام، سرگرم باش دو معنا دارد : مشغول باش، گرم و پرنشاط باش. 7-«شاباش» در مصراع «بهاران كه شاباش ريز سپهر» استعاره از چيست؟ باران 8-منظور شاعر از «دل افگارها» در بيت «به شادي و آسايش و خواب و خور / ندارند كاري دل افگارها» كيست؟ عاشقان، دلسوختگان 9-بهل گر بگيرند بيكارها» ؛ يعني ... : بگذار بيخبران خرده بگيرند. درس دوازدهم رباعي و دوبيتي ديروز 1-«فردا» در مصراع «چو فردا نامهخوانان نامه خوانند... » كدام معني را دارد؟ روز قيامت «رُستن» ؛ يعني ... : روييدن 2-تفاوت «رباعي» و «دوبيتي» در چيست؟ رباعي با هجاي بلند آغاز ميشود، اما دوبيتي با هجاي كوتاه و ديگر اين كه دوبيتي به زبان محلي است. 3-معروفترينشاعريكه رباعيسرودهاست،كيست؟ خيام نيشابوري 4-دوبيتيهاي كدامشاعر معروف و مشهور است؟ باباطاهر همداني 5-مصراع «از شبنم عشق خاك آدم گل شد» چه آرايهاي دارد؟ تلميح، تشبيه، مراعات نظير 6-شاعر در مصراع «بس فتنه و شور در جهان حاصل شد» به چه امري اشاره ميكند؟ جهان به جنبش و حركت درآمد. (بعد از آفرينش است) 7-معني مصراع «پا بر سر سبزه تا به خواري ننهي» چيست؟ دقت كن كه از روي بياعتنايي و خواري پاي خود را به سر سبزهها نگذاري درس سیزدهم -چندحكايت 1-كتاب «اسرارالتوحيد» اثر كيست؟ و دربارهي چه كسي است؟ محمدمنوّر، شيخ ابوسعيد ابوالخير 2-كتاب «المنقذ من الضلال» اعتراف گونهاي ماندني و با ارزش است از ... : امام محمدغزالي 3-از نمونههاي برجستهي جهاني حسب حال ميتوان كتاب ... را از دكتر طه حسين نام برد. الايام 4- عبارت «بيخويشتن نشسته بود، خواجهوار و پاي بگرد كوه» وصف چگونه فردي است؟ گستاخ و مغرور 5«شيخ با كسي خلقي بكرد.» ؛ يعني ... : شيخ با كسي شوخي و مزاح كرد. 6-«شيخ بوعبدالله بشكست و با خويش رسيد.» كدام معني را دارد؟ شيخ بوعبدالله خوار و خفيف شد و به خود آمد. 7-«اين سراي باز كنيم» ؛ يعني ... : اين خانه را خراب كنيم
درس چهاردهم
1-«بارقه» كدام معني را دارد؟ برق زننده «لكه دويدن» ؛ يعني ... : تندرفتن و دويدن 2-واژهي«متمكّن» در عبارت «از نظر مالي هيچ مشكلي نداشت و در نوع خود متمكّن به شمار ميرفت.» ؛ يعني ... : ثروتمند و پولدار 3-در عبارت «تكيه ميداديم و سعدي ميخوانديم.» كدام واژه مجاز است؟كليات سعدي 4-«سراچهي ذهنم آماس ميكرد.» چه آرايهاي دارد؟ تشبیه وکنایه 5-جملهي «براي من قصههاي شيريني ميگفت.» كدام آرايه را دارد؟ حسآميزي 6-«نميدانست كجا ريشه بدواند» ؛ يعني ...کجاساکن شود 7-- عبارت «احدي نتوانسته مانند سعدي حرف بزند، در عين حال نظير حرفزدن او را هر روز ميشنويم» اشاره به كدام صفت شعر سعدي دارد؟ سهل ممتنع بودن
درس پازدهم ادبيات تعليمي / پروردهكوبي 1-ژاژخايان» ؛ يعني ... : بيهودهگويان «شهربند» ؛ يعني ... : زنداني 2-«زبان دركشيدن» در مصراع «زبان دركش اي مرد بسياردان» كدام معني را دارد؟ سكوت كردن 3-«نصاب الصبيان» اثر كيست و موضوع آن چيست؟ ابونصر فراهي، تعليم لغت 4-مصراع «اگر پاي در دامن آري چو كوه» چه آرايهاي را دارد؟ كنايه سکوت 5-كدام واژه در مصراع «كه بيند كه شمع از زبان سوخته است» مجاز است؟ زبان 6-«سرت ز آسمان در كشوه» ؛ يعني ... : مقام بلندي مييابي 7-«ده مرده گوي» ؛ يعني ... : كسي كه به اندازهي ده مرد سخن ميگويد
درس شانزدهم ذكر حسينبن منصور
1-«مهجور» : دورافتاده درّاعه: جبه زيّ : لباس و پوشش خاصّ هر صنف «صفدر»: دلير، كسي كه صف لشگر را ميدرد. 2-تنها اثر منثور «عطارنيشابوري» چه نام دارد؟ تذكرةالاولياء 3-منظور از «اهل صوت» در عبارت «آن روز كه من سر چوب پاره سرخ كنم تو جامهي اهل صورت پوشي.» چه كساني هستند؟ متشرعان 4-«او سخن اهل زمانه را هيچ وزن ننهادي.» ؛ يعني ... : به حرف و سخن مردم توجهي نميكرد.
درس هفددهم مست و هوشيار 1- مصراع «گفت آگه نيستي كز سر در افتادت كلاه» جز معناي ظاهري، بيانگر چيست؟ تعادل نداشتن مست را بيان ميكند. درس هچدهمدرآمدي بر توصيف / گويي بط سفيد 1-«چوك» در مصراع «چوك ز شاخ درخت، خويشتن آويخته» كدام معني را دارد؟ شباويز، مرغ حق «نحل» ؛ يعني ... : زنبور عسل 2-در مصراع «برگل تر عندليب، گنج فريدون زده است» گنج فريدون به چه معناست؟ سرود و نغمه 3-«غاليه» ؛ يعني ... : مواد خوشبو با رنگ سياه و مركب از مشك و عنبر و كافور و... 4-از برجستهترين نويسندگان مكتب «ناتوراليسم» چه كسي را ميتوان نام برد؟ اميل زولا 5-بديعترين توصيفات مجالس بزم در آثار كدام شاعر آمده است؟ نظامي گنجهاي(. 6-«توصيفات نمادين» بر چه اصلي استوارند؟ تشبيه و مقايسه 7-شعر «گوييبطّ سفيد ...» چهنوع توصيفي است؟ توصيف تخيلي
درس نوزدهمدماونديه
- 1«شير سپهر» در مصراع « با شير سپهر بسته پيمان» به چه معنياست؟ آفتاب - «هرّا» ؛ يعني ... : آواز مهيب 2- در مصراع «از سربكش آن سپيد معجر» معجر ؛ يعني ... : روبند- روسری 3-«گرزه» ؛ يعني ... : مار بزرگ سمي 4-شهرت شاعري «محمدتقي ملكالشعراي بهار» به چيست؟ سرودن قصيدههاي فخيم و استوار 5-«اورند» در مصراع «بنشين به يكي كبود اورند» مجاز از چيست؟ فرّ و شكوه 6-شاعر در بيت «با شير سپهر بسته پيمان / با اختر سعد كرده پيوند» به كدام صفت دماوند اشاره دارد؟ بلندي 7-بيت «بر ژرف دهانت سختبندي/ بربسته سپهر ديو پرفند» به كدام رفتار اجتماعي نادرست در زمان شاعر اشاره دارد؟ نبودن آزادي بيان 8-منظور شاعر از بيت «من بند دهانت برگشايم / ور بگشايند بندم از بند» چيست؟ به تو آزادي بيان ميدهم. 9-«سياه بخت فرزند» در بيت «اي مادر سرسپيد، بشنو/ اين پند سياه بخت فرزند» كيست؟ شاعر 10-«ديو پرفند» ؛ يعني ... : ديو و شيطان پرمكر و حيله درس بیستم... / شب كوير 1-«كوير» اثر كيست؟ دكتر علي شريعتي 2-مصابيح آسمان در عبارت «شبها روشن است به قطرههاي درشت و تابناك باران ستاره؛ مصابيح آسمان!» استعاره از چيست؟ ستارگان 3-«آسمان فريبي آبي رنگ شد» چه آرايهاي را دارد؟ حسآميزي درس بيست و يكم 1-اولين ترجمهها به زبان فارسي، از چه زباني بود؟ سانسكريت 2-«ترجمهي تفسير طبري»در چه زماني به فارسي برگردانده شد؟ سامانيان 3-ترجمه از زبانهاي اروپايي به ويژه فرانسه از چه زماني آغاز شد؟ تأسيس دارالفنون 4-ابتدا چه نوع كتابهايي ترجمه شد؟ كتابهاي درسي 5-مطلوبترين شكل ترجمه چيست؟ آناست كه هيچ شكلي از صورت و معني از ميان نرود. 6-«زبان مبدأ» يعني چه؟ زباني كه از آن ترجمه ميشود. 7-اساسيترين شرط ترجمهي خوب چيست؟ حفظ سبك مؤلف 8-نام ديگر ترجمهي ارتباطي چيست؟ آزاد يا روان 9-ترجمهاي كه از زبان مبدأ و دنياي نويسنده فاصله نميگيرد، چه نام دارد؟ ترجمهي تحتاللفظي 10-ترجمهي «اتلّلوي شكسپير» را چه كسي انجام داد؟ ناصرالملك
درس بيست و یکم - جهاد 1-«شمشير آخته» ؛ يعني ... : شمشير بركشيده - 2در عبارت «از اندوه بيرون نياييد كه آماج تير بلائيد.» آماج كدام معني را دارد؟ نشانه، هدف 3-«معركه» در جملهي «هنوز بيست سال نداشتم كه پا در معركه گذاشتم.» به چه معناست؟ ميدان جنگ 4-«كلمات قصار» ؛ يعني ... : سخنان كوتاه و پندآموز 5-كتاب «نهجالبلاغه» را چه كسي گردآوري كرده است؟ سيدرضي 6-«زشت باديد.» ؛ يعني ... : زشتي نصيبتان باد. 7-«نكوشيدند» در عبارت «با مردمي در آستانهي خانهشان نكوشيدند» كدام معني را دارد؟ نجنگيدند. 8-«كار را به هم در ميآميزيد.» ؛ يعني ... : موجب پريشاني امور ميشويد. -9- منظور از «كساني كه در پناه اسلاماند.» چه كساني هستند؟ پيروان ساير اديان
درس بيست ودوم - هجرت
1-«گوته» به كدام شاعر فارسي زبان دلبستگي داشته است؟ حافظ --2 كتابهاي «فاوست، اگمونت» اثر كيست؟ گوته
درس بيست و سوم
1-«تراويدن» ؛ يعني ... : چكيدن «عبث» ؛ يعني ... : بيهوده - ««شبتاب» ؛ يعني ... : آن چه در شب بدرخشد. 2-نخستين شعر «نيما» كه از نظرگاه تخيل و وزن آرايي و قافيهبندي با شعر گذشتگان متفاوت بود، چه نام دارد؟ ققنوس 3-معروفترين چهرههاي شعري پس از «نيما» چه كساني هستند؟ مهدي اخوان ثالث، سهراب سپهري 4-«نيما» با سرون كدام قطعه آغازگر تحولي بزرگ در شعر فارسي شد؟ افسانه 5-شعر«در جگر ليكن خاري / از ره اين سفر ميشكند» كدام آرايه را دارد؟ كنايه 6-«ادبيات معاصر» شامل چه دورهاي ميشود؟ از امضاي فرمان مشروطيت تا به امروز 7-«تكلّف و تصنّع» درنوشته ؛ يعني ... : دشوارنويسي 8-منظور از«در وديواربههمريخته»درشعر«در وديوار بههمريختهشان/ بر سرم ميشكند» چيست؟ بيسر و ساماني و آشفتگي 9-در شعر «در جگر ليكن خاري / از ره اين سفرم ميشكند» منظور از «سفر» چيست؟ سير آرزوها و خواستهها در ذهن شاعر 10-در شعر «غم اين خفتهي چند / خواب در چشم ترم ميشكند»، «خفتهي چند» چه كساني هستند؟ مردم غفلت زده
درس بيست و چهارم - خوان هشتم 1-سورت» ؛ يعني ... : تندي، تيزي، شدت اثر «منتشا» ؛ يعني ... : چوبدستي عصا مانند همگنان» ؛ يعني ... : همنوعان «صداي گرم» چه آرايهاي دارد؟ حسآميزي 2-«همگنان را خون گرمي بود.» ؛ يعني ... : حاضران مهربان بودند. 3-- منظور از «كليد گنج مرواريد» چيست؟ لبخند 4--«تهمتن گرد سجستاني» ؛ يعني ... : رستم پهلوان سيستاني
درس بیست و پنجم - صداي پاي آب
1-«مجموعهي رسايل فارسي» اثر كيست؟ خواجه عبدالله انصاري 2-«دري بهخانهيخورشيد» اثركدام شاعرمعاصر است؟سلمانهراتي 3-درشعر «جانمازم چشمه، مهرم نور» نور، نماد چيست؟ پرتو ايزدي 4-در مصراع «دشت سجادهمن» كدام واژه «مجاز» است؟ دشت -5منظور شاعر از «سنگ از پشت نمازم پيداست.» ؛ يعني ... : خلوص نيّت دارم. 6-منظور از «آب» در شعر «صداي پاي آب» كيست؟ رمز خود شاعر است. 7-آسمان را بنشانيم ميان دو هجاي هستي»؛ يعني ... : حال را غنيمت بدانيم. 8-«زَهره» ؛ يعني ... : جرئت «عقده» ؛ يعني ... : گره 9-«اسب زرد رنگ» با چه واژهاي هممعني است؟ سمند -«گزير» ؛ يعني ... : چاره درس بیست و ششم - عينكم / آخرين درس -1واژهي مشخص شده در جمله ي «درخانه هم بيدشت نبودم.» كدام معني را دارد؟ نصيب و قسمت 2-«جلّي» ؛ يعني ... : آشكار و روشن «معمّر.» به چه معني است؟ مسن و سالخورده 3-- كتاب «قصههاي دوشنبه» اثر كيست؟ آلفونس دوده 4-- كتاب«شلوارهايوصلهدار» را چه كسي نوشته است؟ رسول پرويزي 5- درجملهي«حالا كلاسسخت درخنده فرورفته» كلاس ... است. مجازازبچه ها 6-«فرنگي مآب» ؛ يعني ... : بهشيوهي اروپايي «بور شدن» كنايه است از ... : خجالت زده شدن 7-معنيكنايي«درپوستم نميگنجيدم»چيست؟بيشاز اندازهشاد بودم. 8-«باريك بين شدن» ؛ يعني ... : به جزئيات دقّت كردن. ««من قلا كردم» به چه معني است؟ من شيطنت كردم. «قوز بالاقوز بودن» ؛ يعني ... : دردي بر دردها اضافه شده. ««دل به دريا زدن» كدام معني را دارد؟ جرئت كردن
«فلاحت» ؛ يعني ... كشاورزي «تحريف» ؛ به كدام معني آمده است؟ دگرگون كردن « قراين» ؛ يعني ... : نشانهها
+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم بهمن ۱۳۹۴ ساعت 17:41 توسط قره داغی
|
ادبی و فرهنگی